Translate

۲۵ مهر ۱۳۹۷

ارسال پرونده سام رجبی، فعال محیط زیست به دادگاه انقلاب .

محمدحسین آقاسی، وکیل سام رجبی امروز اعلام کرد که پرونده این فعال محیط زیست بازداشت شده برای رسیدگی به اعتراض او به تمدید قرار بازداشتش به دادگاه انقلاب ارسال شد.
Image result for ‫سام رجبی‬‎به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از ایرنا، آقای آقاسی افزود: «سام رجبی هشت ماه است که در بازداشت موقت به سر می برد و برای هفتمین بار در طول این هشت ماه به قرار دادسرا اعتراض کرده است.»این وکیل دادگستری درباره آخرین وضعیت فعالان محیط زیست بازداشت شده گفت: «کیفرخواست ها صادر شده و برای بررسی و اظهار نظر دادستان ارسال شد. دادستان برخی ایرادات و نوافق را نسبت به کیفرخواست ها گرفت و پرونده به دادسرا بازگردانده شد تا ایرادها برطرف شود. لازم به ذکر است سام رجبی، هومن جوکار و سپیده کاشانی، همسر وی، طاهر قدیریان، امیرحسین خالقی و نیلوفر بیانی، شش فعال محیط زیست و کارکنان و مدیران مؤسسه «حیات وحش میراث پارسیان» هستند که بهمن‌ماه ۱۳۹۶ بازداشت شده و همچنان در بازداشت به سر می‌برند. 

مدیر این مؤسسه، کاووس سیدامامی بود که چند روز پس از بازداشت در زندان جان سپرد و مقام‌های 
قوه قضائیه علت مرگ وی را «خودکشی» اعلام کردند. قوه قضائیه جمهوری اسلامی، اتهام این افراد و ده‌ها فعال دیگر محیط زیست را که در شهرهای مختلف کشور بازداشت شده‌اند، «جاسوسی» عنوان کرده‌است؛ اتهامی که وزارت اطلاعات آن را رد کرده‌است.این نکته حائز اهمیت است که برخی از افراد بازداشت شدهسابقه طولانی در فعالیت‌های حفاظت از محیط زیست و همکاری با دولت در حفظ گونه‌های حیات وحش ایران را دارند.





صدا و سیمای جمهوری اسلامی در گزارشی مدعی شد که آقای سیدامامی، استاد دانشگاه و مدیر موسسه بنیاد حیات وحش میراث پارسیان، و همکاران او با استفاده از دوربین‌‌های عکس‌برداری از یوزپلنگ، اقدام به تصویربرداری از سایت‌های موشکی سپاه کرده و اطلاعات این سایت‌ها را در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی خارجی قرار داده‌اند.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست اما این اتهام را وارد ندانست و گفت که این دوربین‌ها تنها قادر به تصویربرداری از محدوده ۵۰ متری اطراف خود هستند.
آقای کلانتری روز یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ در گفتگو با خبرگزاری ایرنا بار دیگر تاکید کرد که از نظر وزارت اطلاعات، فعالان محیط زیست بازداشت شده مرتکب جاسوسی نشده اند. به گفته او، بررسی‌های کمیته چهار نفره‌ای که رئیس جمهوری برای پیگیری این موضوع تعیین کرده نیز نشان می دهد که مدرکی دال بر جاسوسی این افراد وجود ندارد.
کاووس سید امامی، استاد جامعه‌شناسی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق و مدیر عامل موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» است که طبق نوشته فرزندش، در تاریخ چهارم بهمن ماه بازداشت شده و در تاریخ ۱۹ بهمن ماه خانواده مطلع از مرگ او با عنوان «خودکشی» شده‌اند. با این حال مشخص نیست که کاووس سیدامامی تحت چه شرایطی مورد بازجویی قرار گرفته و تحت چه شرایط فیزیکی و روانی در زندان اوین نگهداری شده و چگونه برای فردی که از صحت کامل جسمی و روانی برخوردار بوده است چنین اتفاقی افتاده است. مساله‌ای که نگرانی‌ها درباره وضعیت سایر بازداشت شده‌ها را در آن زمان دامن زده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

پست ویژه

خطر اجرای حکم قطع انگشتان دست هادی رستمی

 *هادی رستمی به اتفاق دو زندانی دیگر مهدی شرفیان و مهدی شاهیوند که به اتهام سرقت به قطع انگشتان دست راست محکوم شده اند با خطر اجرای حکمشان د...