Translate

۲۹ خرداد ۱۳۹۸

ابلاغ آیین‌نامه جدید اجرای احکام کیفری، اعدام و قصاص و قطع عضو به شیوه جدید

روز دوشنبه ۲۷ خردادماه ۹۸ آیین‌نامه جدید اجرای احکام حدود، سلب حیات‌، قصاص و قطع عضو از سوی رئیس قوه‌قضاییه ابلاغ شد. به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام در ابلاغیه جدید در متن آن به مواردی چون اجرای حکم اعدام و قصاص به شیوه‌ای غیر از طناب دار یا اهدای عضو محکوم به اعدام اشاره شده است.
ابلاغ آیین‌نامه جدید اجرای احکام کیفری، اعدام و قصاص و قطع عضو به شیوه جدید
رسول کوهپایه‌زاده وکیل دادگستری در این رابطه اظهار کرد: روز دوشنبه ۲۷ خرداد آیین‌نامه اجرای احکام حدود، سلب حیات، قطع عضو و قصاص نفس از سوی ابراهیم رئیسی، رئیس قوه‌ قضاییه ابلاغ شد که از نظر محتوا بسیار بدیع و جدید است.

وی ادامه داد: در این آیین‌نامه مقررات جدید و بدیعی درباره نحوه اجرای حکم قصاص و اعدام در نظر گرفته است شده که بسیار حائز اهمیت است. در ماده ۴۰ این آیین‌نامه آمده که مجازات اعدام و قصاص به صورت حلق‌آویز و با استفاده از طناب دار، یا شیوه دیگری که کمترین آزار را برای فرد محکوم داشته باشد، به اجرا درآید. این یعنی در این زمینه، صرفا اجرای حکم از طریق طناب دار نخواهد بود و تأکید دارد که به شیوه دیگری که کمترین آزار را برای محکوم داشته باشد نیز امکان اجرا دارد.
در شرایطی که اکثر کشورهای دنیا مجازات اعدام را لغو کرده اند در آیین نامه جدید، قوه قضاییه با وقاحت خاص ماموران نظام ولایت فقیه به شیوه های مختلف اعدام رسمیت بخشیده و آن را بسیار مفید عنوان کرده است.
همچنین در این ابلاغیه موضوع اهدای عضو محکوم به اعدام عنوان شده است و وکیل دادگستری گفت: موضوع مهم دیگر این آیین‌نامه، مربوط به ماده 47 است که بحث اهدای عضو محکوم به اعدام یا قصاص را مطرح کرده است؛ طبق این ماده که شرایط و مقتضیات و ضروریات زمان را در نظر گرفته است و می‌تواند بسیار مفید و کاربردی باشد، بحث اهدای عضو محکوم به اعدام یا قصاص است. در این ماده آمده است:‌ چنانچه فرد محکوم، داوطلب اهدای عضو پیش یا پس از اجرای مجازات باشد و مانع پزشکی برای اهدای عضو موجود نباشد، قاضی اجرای احکام کیفری طبق دستورالعملی اقدام می‌کند که ظرف مدت 3 ماه از تصویب و ابلاغ این آیین‌نامه، توسط معاونت حقوقی قوه‌قضاییه، وزارت دادگستری و سازمان پزشکی قانونی تهیه و به تصویب رئیس قوه‌قضاییه می‌رسد.

شایان ذکر است که ایران از معدود کشورهایی است که کماکان از مجازات‌های تحقیرآمیز استفاده می‌کند، این در حالی است که کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات های تحقیر آمیز و نافی کرامت انسانی مانند شلاق، قطع عضو، اعدام و موارد مشابه را ممنوع کرده است.
سازمان عفو بین الملل در گزارش سالانه خود در سال ۲۰۱۷ اعدام را مجازاتی «بی رحمانه و غیرانسانی» خواند و ایران را دومین کشور جهان از نظر آمار بالای اعدام معرفی کرد.
در گزارش عفو بین الملل در رابطه با اعدامها چنین نوشته شده است که ۱۴۲ کشور استفاده از این مجازات را در قوانین خود لغو یا در عمل متوقف کرده اند, اما چند کشور، از جمله رژیم ایران همچنان به اعدام ادامه دادند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

پست ویژه

خطر اجرای حکم قطع انگشتان دست هادی رستمی

 *هادی رستمی به اتفاق دو زندانی دیگر مهدی شرفیان و مهدی شاهیوند که به اتهام سرقت به قطع انگشتان دست راست محکوم شده اند با خطر اجرای حکمشان د...