Translate

۲۹ خرداد ۱۳۹۸

فشار بر فعالان مدنی کرد ادامه دارد: شش‌روز بی‌خبری از زهرا محمدی پس از بازداشت

در ماه‌­های گذشته فضای امنیتی در کردستان ایران شدت گرفته و دستگیری و احضار فعالان مدنی، فعالان محیط­زیستی و کارگری افزایش یافته است. این بار نیروهای امنیتی انجمن‌­های مردم نهاد (ان جی اوها) را هدف قرار داده‌­اند. موج گسترده بازداشت­‌های توأم با خشونت و ضرب و شتم از اعضای حزب وحدت ملی در شهرهای کامیاران و سنندج شروع شد و با بازداشت دیگر فعالان مدنی و صنفی ادامه یافت. در آخرین نمونه از این بازداشت­‌ها، پنج­شنبه دوم خرداد ۱۳۹۸ نیروهای امنیتی به خانه سه تن از اعضای انجمن فرهنگی-اجتماعی «نوژین» به نام­‌های زهرا محمدی، ادریس منبری و ریبوار منبری در شهر سنندج حمله، و آنها را دستگیر کردند.
فعالان مدنی در کردستان خواستار آزادی فوری زهرا محمدی هستند ــ ۶ خرداد
هنوز مشخص نیست که آنها به چه دلیل بازداشت و با چه اتهاماتی روبه‌­رو هستند. ریبوار منبری و ادریس منبری چهار روز پس از بازداشت، یکشنبه پنجم خرداد با قرار وثیقه آزاد شدند، اما زهرا محمدی همچنان در بازداشت به سر می­‌برد. شبکه حقوق بشر کردستان از وخامت حال ادریس منبری یک روز قبل از آزادی­ و انتقال به بیمارستان توحید سنندج خبر داده بود.
انجمن نوژین روز یک­شنبه در سومین بیانیه خود با اشاره به تداوم بازداشت زهرا محمدی و آزادی ریبوار و ادریس منبری نوشت:
زهرا محمدی، فعال مدنی بازداشت‌شده
«بعد از چهار روز بازداشت، دو تن از همراهان خوب ما به نام‌­های ریبوار منبری و ادریس منبری آزاد شدند. اما همچنان خانم زهرا محمدی به شیوه­ای غیرقانونی و ناعادلانه در بازداشت به سر می‌­برد و هیچ اطلاعی از وضعیت او در دست نیست. به همین جهت از مردم دل­سوز و نهادهای مدنی در کردستان خواستاریم این روند را محکوم کرده و ما را حمایت نمایند. در همین راستا انجمن نوژین خواستار آزادی خانم زهرا محمدی است.»
یکی از نزدیکان زهرا محمدی که بنا به ملاحظات امنیتی نخواست نامش فاش شود، به «زمانه» گفت: «هنوز نمی­دانیم زارا (زهرا) با چه اتهامی روبه‌روست و در کجا زندانی شده است. از روزی که دستگیر شده اطلاعی از او نداریم و زهرا تاکنون نتوانسته با خانواده‌­اش تماس بگیرد و از وضعیتش خبر بدهد. همچنین تلاش­‌های خانواده برای گرفتن خبری از او بی­‌نتیجه مانده است.»
زهرا محمدی ۲۹ سال دارد و اهل سنندج است. او مدرس زبان کُردی برای کودکان، فعال مدنی و از اعضای هیئت مدیره انجمن نوژین از زمان تأسیس این انجمن در سال ۱۳۹۰ تاکنون است. او همچنین دانش‌­آموخته جغرافیای سیاسی در مقطع کارشناسی ارشد است. زهرا محمدی پیشتر به دلیل فعالیت‌هایش بارها توسط نهادهای امنیتی احضار، بازجویی و تهدید شده بود.
انجمن فرهنگی-اجتماعی نوژین در سال ۱۳۹۰ با اخذ مجوز رسمی از استانداری کردستان، فعالیتش را رسما آغاز کرد. فعالیت­‌های انجمن نوژین بر آموزش زبان کُردی و فعالیت­‌های محیط­زیستی تمرکز دارد و کلاس­‌های مختلفی را در سطوح مختلف، از کودکان گرفته تا افراد بزرگ­سال و بازاریان برای آموزش زبان کُردی برگزار می­‌کند. این انجمن علاوه بر سنندج در دیگر شهرهای استان کردستان مانند سقز، بانه، دهگلان و کامیاران و بسیاری از روستاهای این شهرها شعبه دارد و کلاس­‌های آموزشی برگزار کرده است. انجمن نوژین همچنین برای کمک‌­رسانی به مردم مناطق سیل­‌زده در استان لرستان نقش پررنگی داشت و بسیار فعال بود.
منبع نزدیک به زهرا محمدی، در این‌باره می­‌گوید: «انجمن نوژین کاملا مستقل است و کوچک­ترین ارتباطی با هیچ سازمان­ دولتی و غیردولتی و یا هیچ حزب و گروهی ندارد و تنها دغدغه‌­اش تلاش برای دستیابی به یک جامعه پاک و پیشرفته و یک زندگی انسانی است. فعالیت­‌های انجمن تاکنون در چهارچوب قانون بوده است.»
با گذشت چند روز از بازداشت زهرا محمدی و بی­‌خبری مطلق از وضعیت او، فعالین مدنی در کردستان و انجمن نوژین کمپینی را برای حمایت از او به راه انداخته و خواستار آزادی زهرا محمدی شده‌اند. ششم خرداد ۹۸ جمعی از فعالان مدنی در مقابل دادگستری استان کردستان در شهر سنندج با در دست داشتن برگه­‌هایی که بر روی آنها نوشته شده بود «همه ما زهرا هستیم»، دست به تجمع اعتراضی زدند و خواهان آزادی فوری زهرا محمدی شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

پست ویژه

خطر اجرای حکم قطع انگشتان دست هادی رستمی

 *هادی رستمی به اتفاق دو زندانی دیگر مهدی شرفیان و مهدی شاهیوند که به اتهام سرقت به قطع انگشتان دست راست محکوم شده اند با خطر اجرای حکمشان د...