یک سال و نیم پس از آن که نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی مژده شکسته شدن طلسم تعطیلی محل دفن زباله این شهرستان موسوم به ' عمارت ' را به رسانه ها داد، اکنون مشخص شده است عمارت زباله ای حالا حالا بیخ گوش سد در حال ساخت هراز ماندگار است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، نشست کارگروه راهبردی پسماند مازندران امروز شنبه در آمل برگزار و و مشخص شد که همه وعده های داده شده طی دو سال گذشته در باره راه اندازی نیروگاه زباله سوز در این شهرستان برای فروریختن عمارت زباله، تنها در حد حرف باقی مانده است. شهردار آمل در این نشست گفت: طرح ساخت نیروگاه زباله سوز آمل با ظرفیت 450 تن در روز به دلیل نبود سرمایه گذار در شرایط فعلی منتفی شده است. احمد امیرسلیمانی افزود: این طرح در ابتدای اعلام اجرایی شدن، 9 سرمایه گذار داشت ولی با نوسانات ارزی پیش آمده 6 سرمایه گذار کنار کشیدند و طرح سه سرمایه گذار دیگر در دست مطالعه قرار دارد که احتمال اجرایی شدن آن پایین است. وی گفت: به نظر می رسد اکنون باید محل جدیدی برای دفن زباله جانمایی و همزمان ساخت کارخانه کمپوست در دست اجرا قرار گیرد تا بتوان مشکل فعلی دفن زباله این آمل و شهرهای اطراف را ساماندهی کرد. اظهارات شهردار آمل در حالی است که نماینده مردم این شهرستان در مجلس خرداد ماه سال 96 در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مژده داده بود که ' معضل انباشت زباله در منطقه عمارت به عنوان مهم ترین مشکل بر سر راه تکمیل سد هراز هفته پیش رو تعیین تکلیف می شود' . عزتالله یوسفیانملا که در آن زمان به همراه مدیرکل آب منطقه ای مازندران از سد هراز بازدید کرده بود، گفته بود که برای حل این معضل از مدت ها پیش ساخت کارخانه زباله سوز در دستور کار قرار گرفت و مشکل انجام جا به جایی برای در اختیار گرفتن زمین وقفی است که با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت و گو شده تا مشکل رفع شود. وی در عین حال تاکید کرده بود: موضوع وقفی بودن محل ساخت کارخانه زباله سوز آمل با مشارکت شرکت خصوصی ژاپنی به تائید وزارت کشور و مقام های ژاپنی رسیده و با واگذاری زمین جدید در مسیرجاده هراز ، تا چند ماه آینده روند اجرایی آن نیز شروع خواهد شد. نماینده مردم آمل در آن زمان ساخت کارخانه زباله سوز از سوی شرکت ژاپنی در آمل را قطعی توصیف کرده و گفته بود: وزارت کشور از میان شهرهائی که کارشناسان شرکت ' جی ای سی ' ژاپن برای ساخت کارخانه زباله سوز در مازندران پیشنهاد کردند ، شهرستان آمل را انتخاب و نهایی کرده است، ** سرنوشت مبهم 2 پروژه ملی عمارت زباله در آمل علاوه بر مشکلات زیست محیطی به خاطر انباشت بیشتر از ظرفیت زباله، در راه اجرای 2 پروژه ملی شامل طرح چهار خطه کردن جاده هراز و سد خاکی هراز مانع ایجاد کرده است. شهردار آمل در نشست امروز کارگروه پسماند مازندران گفت: دپو زباله در منطقه عمارت در آمل اجرای دو طرح چهار خطه کرده جاده هراز و بهره برداری از سد هراز را متوقف کرده است و باید هر چه سریع تر برای در اختیار گذاشتن محل جدید پیشنهادی برای دفن زباله آمل اقدام شود. سلیمانی افزود: شهرداری 34.5 هکتار از اراضی 375 هکتاری منطقه ' پاساکش ' شهرستان را از اوقاف به قیمت 150 میلیارد ریال برای محل جدید دپو زباله خریداری کرد و با تایید قرارداد خرید از سوی بازرسی، این مکان برای حمل زباله آماده سازی خواهد شد. وی هشدار داد: منطقه عمارت که اکنون زباله آمل و پنج شهرستان دیگر در آن انباشت می شود تنها تا پایان سال گنجایش دارد. شهرداری آمل با اعلام این که محل جدید دفن زباله آمل از سوی محیط زیست مازندران به تایید رسید و مشکل قانونی برای انتقال زباله ندارد، گفت که در مکان جدید اجازه دفن زباله شهرستان های اطراف را نخواهد داد. ** تعهد 2 ساله ای که هفت ساله شد مدیرکل محیط زیست مازندران هم در این نشست از آنچه که تاخیر در اجرای طرح پاکسازی زباله منطقه عمارت در بالادست سد هراز از سوی وزارت نیرو نامید، انتقاد کرد و گفت: بر اساس تعهدی که وزارت نیرو در سال 90 و پیش از اجرای عملیات ساخت سد هراز داده بود، این منطقه باید حداکثر ظرف 2 سال از زباله پاکسازی می شد. حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: با گذشت حدود هفت سال از تعهدسپاری وزارت نیرو و اجرایی شدن سد هراز، هنوز این وزارتخانه هیچ اقدامی برای پاکسازی و یا مناسب سازی فضا برای جلوگیری از شیرایه انجام نداده است. وی از وزارت نیرو خواست تا نسبت به تعهدش بهمحیط زیست مطابق با موافقت نامه دو جانبه اقدام کند. ** بن بست زباله به خاطر ضعف اراده مدیران شهری مدیرکل محیط زیست مازندران همچنین در این نشست از مدیریت شهری استان به خاطر بی سامانی زباله انتقاد کرد و گفت: مهم ترین علت عقب ماندگی مازندران در اجرای طرح مدیریت پسماند، نبود اراده جدی مدیریت شهری برای رفع این معضل است. ابراهیمی گفت: اگر چه کمبود اعتبار هم وجود دارد، ولی بیشتر بهانه ای را برای مدیران شهرداری شده تا بر کم کاریشان در این زمینه سرپوش بگذارند. مدیرکل محیط زیست مازندران از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا با اختصاص اعتبار ویژه برای ساماندهی پسماند در بودجه 98، این بهانه را از مدیران شهری مازندران بگیرند. ابراهیمی همچنین اعلام شهردار آمل در باره اجازه ندادن برای انتقال زباله شهرستان های دیگر به محل دپوی زباله این شهرستان غیرقابل اجرا و فاقد وجهه قانونی دانست. وی گفت: بر اساس طرح مدیریت پسماند، 9 منطقه برای دفن بهداشتی زباله و ساخت نیروگاه زباله سوز و کمپوست در استان انتخاب شد و طبق این طرح شهرداری نمی تواند از انتقال زباله شهرهای اطراف به آمل جلوگیری کند. بر اساس آمار، روزانه در مازندران افزون بر سه هزار تن زباله تولید می شود که قرار است از طریق ساخت نیروگاه زباله سوز و کمپوست ساماندهی شود. هم اکنون دو نیروگاه زباله سوز یکی در نوشهر با 80 درصد و دیگری در ساری با کمتر از 50 درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساخت است. قرار بود سومین نیروگاه در آمل ساخته شود و شش منطقه دیگر با ساخت کارخانه کمپوست مشکل زباله را ساماندهی کنند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، نشست کارگروه راهبردی پسماند مازندران امروز شنبه در آمل برگزار و و مشخص شد که همه وعده های داده شده طی دو سال گذشته در باره راه اندازی نیروگاه زباله سوز در این شهرستان برای فروریختن عمارت زباله، تنها در حد حرف باقی مانده است. شهردار آمل در این نشست گفت: طرح ساخت نیروگاه زباله سوز آمل با ظرفیت 450 تن در روز به دلیل نبود سرمایه گذار در شرایط فعلی منتفی شده است. احمد امیرسلیمانی افزود: این طرح در ابتدای اعلام اجرایی شدن، 9 سرمایه گذار داشت ولی با نوسانات ارزی پیش آمده 6 سرمایه گذار کنار کشیدند و طرح سه سرمایه گذار دیگر در دست مطالعه قرار دارد که احتمال اجرایی شدن آن پایین است. وی گفت: به نظر می رسد اکنون باید محل جدیدی برای دفن زباله جانمایی و همزمان ساخت کارخانه کمپوست در دست اجرا قرار گیرد تا بتوان مشکل فعلی دفن زباله این آمل و شهرهای اطراف را ساماندهی کرد. اظهارات شهردار آمل در حالی است که نماینده مردم این شهرستان در مجلس خرداد ماه سال 96 در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مژده داده بود که ' معضل انباشت زباله در منطقه عمارت به عنوان مهم ترین مشکل بر سر راه تکمیل سد هراز هفته پیش رو تعیین تکلیف می شود' . عزتالله یوسفیانملا که در آن زمان به همراه مدیرکل آب منطقه ای مازندران از سد هراز بازدید کرده بود، گفته بود که برای حل این معضل از مدت ها پیش ساخت کارخانه زباله سوز در دستور کار قرار گرفت و مشکل انجام جا به جایی برای در اختیار گرفتن زمین وقفی است که با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت و گو شده تا مشکل رفع شود. وی در عین حال تاکید کرده بود: موضوع وقفی بودن محل ساخت کارخانه زباله سوز آمل با مشارکت شرکت خصوصی ژاپنی به تائید وزارت کشور و مقام های ژاپنی رسیده و با واگذاری زمین جدید در مسیرجاده هراز ، تا چند ماه آینده روند اجرایی آن نیز شروع خواهد شد. نماینده مردم آمل در آن زمان ساخت کارخانه زباله سوز از سوی شرکت ژاپنی در آمل را قطعی توصیف کرده و گفته بود: وزارت کشور از میان شهرهائی که کارشناسان شرکت ' جی ای سی ' ژاپن برای ساخت کارخانه زباله سوز در مازندران پیشنهاد کردند ، شهرستان آمل را انتخاب و نهایی کرده است، ** سرنوشت مبهم 2 پروژه ملی عمارت زباله در آمل علاوه بر مشکلات زیست محیطی به خاطر انباشت بیشتر از ظرفیت زباله، در راه اجرای 2 پروژه ملی شامل طرح چهار خطه کردن جاده هراز و سد خاکی هراز مانع ایجاد کرده است. شهردار آمل در نشست امروز کارگروه پسماند مازندران گفت: دپو زباله در منطقه عمارت در آمل اجرای دو طرح چهار خطه کرده جاده هراز و بهره برداری از سد هراز را متوقف کرده است و باید هر چه سریع تر برای در اختیار گذاشتن محل جدید پیشنهادی برای دفن زباله آمل اقدام شود. سلیمانی افزود: شهرداری 34.5 هکتار از اراضی 375 هکتاری منطقه ' پاساکش ' شهرستان را از اوقاف به قیمت 150 میلیارد ریال برای محل جدید دپو زباله خریداری کرد و با تایید قرارداد خرید از سوی بازرسی، این مکان برای حمل زباله آماده سازی خواهد شد. وی هشدار داد: منطقه عمارت که اکنون زباله آمل و پنج شهرستان دیگر در آن انباشت می شود تنها تا پایان سال گنجایش دارد. شهرداری آمل با اعلام این که محل جدید دفن زباله آمل از سوی محیط زیست مازندران به تایید رسید و مشکل قانونی برای انتقال زباله ندارد، گفت که در مکان جدید اجازه دفن زباله شهرستان های اطراف را نخواهد داد. ** تعهد 2 ساله ای که هفت ساله شد مدیرکل محیط زیست مازندران هم در این نشست از آنچه که تاخیر در اجرای طرح پاکسازی زباله منطقه عمارت در بالادست سد هراز از سوی وزارت نیرو نامید، انتقاد کرد و گفت: بر اساس تعهدی که وزارت نیرو در سال 90 و پیش از اجرای عملیات ساخت سد هراز داده بود، این منطقه باید حداکثر ظرف 2 سال از زباله پاکسازی می شد. حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: با گذشت حدود هفت سال از تعهدسپاری وزارت نیرو و اجرایی شدن سد هراز، هنوز این وزارتخانه هیچ اقدامی برای پاکسازی و یا مناسب سازی فضا برای جلوگیری از شیرایه انجام نداده است. وی از وزارت نیرو خواست تا نسبت به تعهدش بهمحیط زیست مطابق با موافقت نامه دو جانبه اقدام کند. ** بن بست زباله به خاطر ضعف اراده مدیران شهری مدیرکل محیط زیست مازندران همچنین در این نشست از مدیریت شهری استان به خاطر بی سامانی زباله انتقاد کرد و گفت: مهم ترین علت عقب ماندگی مازندران در اجرای طرح مدیریت پسماند، نبود اراده جدی مدیریت شهری برای رفع این معضل است. ابراهیمی گفت: اگر چه کمبود اعتبار هم وجود دارد، ولی بیشتر بهانه ای را برای مدیران شهرداری شده تا بر کم کاریشان در این زمینه سرپوش بگذارند. مدیرکل محیط زیست مازندران از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا با اختصاص اعتبار ویژه برای ساماندهی پسماند در بودجه 98، این بهانه را از مدیران شهری مازندران بگیرند. ابراهیمی همچنین اعلام شهردار آمل در باره اجازه ندادن برای انتقال زباله شهرستان های دیگر به محل دپوی زباله این شهرستان غیرقابل اجرا و فاقد وجهه قانونی دانست. وی گفت: بر اساس طرح مدیریت پسماند، 9 منطقه برای دفن بهداشتی زباله و ساخت نیروگاه زباله سوز و کمپوست در استان انتخاب شد و طبق این طرح شهرداری نمی تواند از انتقال زباله شهرهای اطراف به آمل جلوگیری کند. بر اساس آمار، روزانه در مازندران افزون بر سه هزار تن زباله تولید می شود که قرار است از طریق ساخت نیروگاه زباله سوز و کمپوست ساماندهی شود. هم اکنون دو نیروگاه زباله سوز یکی در نوشهر با 80 درصد و دیگری در ساری با کمتر از 50 درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساخت است. قرار بود سومین نیروگاه در آمل ساخته شود و شش منطقه دیگر با ساخت کارخانه کمپوست مشکل زباله را ساماندهی کنند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر