Translate

۲۹ آبان ۱۳۹۷

رعایت حقوق حیوانات و محیط زیست

حقوق حیوانات و محیط زیست را رعایت کنیم

این در حالی است که حیوانات، بخشی از جامعه طبیعی و زیست محیطی را تشکیل می‌دهند و در برقراری توازن در نظام طبیعت، نقش موثر و غیرقابل انکاری دارند. حیوانات مانند انسان‌ها از حقوق خاص خویش مانند حق حیات، حق درمان، حق آرامش، حق زیست جمعی، حق پرهیز از هر نوع خشونت، حق پرهیز از هرگونه نسل‌کشی، حق استفاده از حیات‌وحش و مانند آن‌ها برخوردارند و هرگونه تعدی و تفریط نسبت به آن‌ها یا حقوق آن‌ها، به منزله نقض حقوق آنان محسوب شده و ضروری است، مستوجب مسئولیت باشد.
سال ۱۳۹۴
برای حمایت از حیوانات شهری هیچ قانونی تصویب نشده است
علی نجفی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد، در این خصوص می‌گوید: ازابتدای سال تا کنون تعداد 5700 قلاده سگ امحاء شده که هزینه کشتار هر قلاده سگ، بدونهزینه جمع‌آوری، 30 هزار تومان است.

وظیفه کشتار سگ‌ها برعهده سازمان ماست که مرگ آنان بر اساس قوانین موجود به صورتمرگ آرام است، به طوری که ابتدا با یک آمپول بیهوشی سگ را بیهوش کرده و سپس بهوسیله تزریق آمپولی دیگر، «آنفارکتوس قلبی» موجب کشته شدن سگ می‌شوند.

وقتی که برای هر قلاده سگ، مبلغ 30 هزار تومان تنها برای کشتار آن هزینه شود، برای 5700سگ کشته شده در مشهد از ابتدای سال تا کنون، میزان 171 میلیون تومان هزینه شده و اینمبلغ تنها برای کشتن بوده است، کشتن حیواناتی که جزیی از این کره خاکی و چرخه زندگیبشری هستند و در هر حال بازهم قصه توپ، زمین حریف، مقصر و بی‌گناه بودن مطرح می‌شودتا هیچ اتفاقی برای بهتر زندگی کردن نیفتد.
سال۱۳۹۶
رئیس اداره محیط زیست اشتهارد از پیگیری کشتار بی‌رحمانه سگ‌ها در منطقه اطراف شهرکصنعتی اشتهارد خبر داد.
رئیس اداره محیط زیست اشتهارد با بیان اینکه هنوز افرادی که این سگ ها را با تفنگساچمه‌ای کشته‌اند شناسایی نشده‌اند
سال۱۳۹۷
فعالان حوزه محیط زیست خوزستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ازرقابت پیمانکاران برای از بین بردن سگ‌ها خبر می دهند. به گفته برخی از آنها کشتن و از بینبردن هر سگ بین 25 تا 30 هزار تومان برای صاحب لاشه درآمدزایی دارد.
گزارش های ویدئویی مختلفی از سوزاندن ۲۰۰ تا ۳۰۰ سگ در اهواز منتشر شد؛ درحالی کهشهرداری اهواز می گوید فقط "لاشه های سگ" را سوزانده است.
همچنان حیوان آزاری ادامه دارد و با توجه به قوانین ، بی اعتنایی مسوولان بیشتر و بیشترمی شود به طوری که سوزاندن،کشتن و آزار حیوانات هیچ پیگرد قانونی ندارد.نقض مواداعلامیه جهانی حقوق حیوانات موصوب ۱۵ اکتبر ۱۹۷۸


اعلامیه جهانی حقوق حیوانات

موصوب ۱۵ اکتبر ۱۹۷۸

ماده ۱

همه حیوانات حقی برابر بر زندگی در یک چارچوب بیولوژیکی متعادل دارند. این برابری نبایدتنوع انواع و افراد انسانی را مبهم نماید.

ماده۲

همه حیوانات حق بر احترام دارند.

ماده ۳

هیچ حیوانی نباید در معرض برخورد نامناسب یا اعمال بی رحمانه قرار گیرد.

اگر کشتن حیوانی لازم باشد، باید لحظه ای، بدون درد و بدون هیچ دلهره ای صورت گیرد.

باید با مرده حیوان برخورد مناسب صورت گیرد.

ماده ۴

حیوانات وحشی حق زندگی و تولیدِ نسلِ آزادانه در محیط زیست طبیعی خویش رادارند.محرومیت طولانی مدت از این آزادی و همچنین شکار و صید و هرگونه استفاده ازحیوانات وحشی برای مقاصد غیر حیاتی برخلاف چنین حقی است.

ماده ۵

حیوانی که به انسان وابسته است، حق مراقبت  و توجه ویژه دارد.چنین حیوانی نباید به هیچ وجه رها شده یا به ناحق کشته شود.هرقسم پرورش حیوان یا بهره برداری از آن باید مناسب با فیزیولوژی و موقعیتحیوان باشد.صحنه های تماشا، نمایشگاه­ها و فیلم هایی که از حیوانات استفاده می نمایند، باید برحیثیت  و موقعیت حیوانات احترام گذارده  و هیچ خشونتی را به کار نبرند.

ماده ۶

آزمایش بر روی حیوانات موجب رنج فیزیکی و روانی و نقض حقوق حیوانات است.روش های جایگزین باید توسعه یافته  و بگونه ای نظام مند اجراء گردد.

ماده ۷

هر فعل غیر ضروری منجر به مرگ حیوانات و هر گونه تصمیم منجر به چنین عملی به مثابهجنایت علیه حیات است.

ماده ۸

هر گونه فعلی که منجر به خطر افتادن گونه های وحشی گردد و هر قسم تصمیم منجربه چنین افعالی، نسل کشی، یعنی جنایت علیه گونه ها تلقی می شود.کشتار حیوانات وحشی، آلودگی و تخریب بیوتوپها [محدود های طبیعی  زندگیحیوانات] نسل کشی تلقی می شود.

ماده ۹

شخصیت حیوانات و حقوق آنها باید به موجب قانون مورد شناسایی قرار گیرد.باید نمایندگانی  در نهادهای دولتی برای دفاع و حمایت از حیوانات وجود داشته باشد.

ماده ۱۰

از دوران طفولیت باید آموزش و پرورش عمومی به منظور راهنمایی انسان جهت توجه، درک واحترام  به حیوانات وجود داشته باشد.

در مکتب اسلام هم، سفارش ها و رفتارهای اعجاب انگیزی درباره ترحم بر جانداران بیان شدهاست.ترحم بر حیوانات موجب پاداش و آزار و اذیت حیوانات باعث عذاب آخرت است.هرچندهمین مکتب هم نقض حقوق حیوانات را در بر دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

پست ویژه

خطر اجرای حکم قطع انگشتان دست هادی رستمی

 *هادی رستمی به اتفاق دو زندانی دیگر مهدی شرفیان و مهدی شاهیوند که به اتهام سرقت به قطع انگشتان دست راست محکوم شده اند با خطر اجرای حکمشان د...