Translate

۹ آذر ۱۳۹۹

آخرین خبرها از زندان ارومیه بعد از شورش – ۱۳ زندانی زیر شکنجه و بازجویی و در سلول انفرادی

 آخرین خبرها از زندان ارومیه حاکی از استمرار شکنجه و بازجویی ۶ زندانی پس از شورش در این زندان و نگهداری ۷ زندانی مجروح در سلول های انفرادی است.

 روز یکشنبه ۹آذر۹۹، چهار روز بعد از شورش در زندان مرکزی ارومیه، از مجموع ۱۳زندانی که در جریان شورش بندهای ۱-۲ و ۳-۴ این زندان به اداره اطلاعات فراخوانده شده بودند، ۷ نفر از آنان که براثر ضربات وحشیانه گارد ضدشورش زندان مجروح هستند، به سوئیت‌های انفرادی منتقل شده و ۶ نفر از آنها کماکان در اداره اطلاعات زیر شکنجه و بازجویی قرار دارند.

از سوی دیگر یک منبع موثق گفت: «آب گرم در زندان مرکزی ارومیه بطور مرتب قطع میشود و زندانیان را با مشکلات جدی روبرو کرده است».

«آب در این زندان تنها در بعضی از ساعتهای روز گرم است و در بسیاری از روزها نیز آبگرم اصلا وجود ندارد. با توجه به فصل سرما و گسترش بیماری کرونا و نیاز زندانیان به شستشو و استحمام، اینک قطع آبگرم در این زندان موجب فشار بیشتر بر زندانیان و گسترش بیماریهای عفونی و پوستی در میان آنان شده است».

درباره شورش در زندان ارومیه:

صبح روز چهارشنبه پنجم آذر ماه۱۳۹۹، زندانیان در بند ۱و۲و۳و۴ زندان مرکزی ارومیه شورش کرده و کل شیشه های بند را شکستند. آنان همچنین پتوها و داخل بندها را به آتش کشیدند. زندانیان ضمن دادن شعارهایی میز افسر نگهبان را هم آتش زدند.

گارد زندان دربهای سایر بندها را بسته و رفت و آمد درون بندها را ممنوع کردند و سپس وارد این بندها شده و زندانیان معترض را بصورت وحشیانه ای مورد ضرب و شتم قرار دادند. آمار زندانیانی که در این بندها دست به شورش زدند حدود ۹۰۰ نفر بودده است.

زندانیان با نیروهای گارد درگیر شده و با پرتاب لیوان و سایر اشیاء در دسترس مامورین گارد را وادار به عقب نشینی کردند اما نیروهای گارد زندان از پشت بام زندان مبادرت به شلیک گاز اشک آور و گلوله های لاستیکی به سمت زندانیان کردند.

حدود ۳۵ زندانی براثر شلیک و ضرب و شتم توسط مأموران وحشی گارد، مجروح  شدند.

مأمورین اطلاعاتی ۲۰ تن از زندانیان را به سلولهای انفرادی منتقل کرده و در آخرین ساعات شب شش نفر از آنها را برای شکنجه و بازجویی بردند.

مسئولین زندان تلفنهای عمومی زندان را قطع کردند که اخبار به خارج از زندان درز پیدا نکند.

سه نفر از عوامل سرکوب که در ضرب و شتم زندانیان معترض مشارکت فعال داشتند، عبارت بودند از: کرامت/ حیدری/ بابایی

این شورش در اعتراض به ضرب و شتم حجت کاظم نژاد و همچنین نبود امکانات بهداشتی در شرایط کرونا، عدم اعطای تسهیلات نظیر مرخصی، آزادی مشروط و پایان حبس صورت گرفته است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

پست ویژه

خطر اجرای حکم قطع انگشتان دست هادی رستمی

 *هادی رستمی به اتفاق دو زندانی دیگر مهدی شرفیان و مهدی شاهیوند که به اتهام سرقت به قطع انگشتان دست راست محکوم شده اند با خطر اجرای حکمشان د...