Translate

۱۹ مرداد ۱۳۹۹

مصطفی صالحی جهت اعترافات اجباری تحت شکنجه های شدید قرار گرفته بود

 اطلاعات جدیدی وجود دارد و حاکی از آن است که مصطفی صالحی از بازداشت شدگان اعتراضات دی ۹۶ که در روز چهارشنبه ۱۵ مرداد ۹۹ اعدام شد، برای اعتراف به قتل یکی از اعضای سپاه پاسداران تحت شکنجه های شدید قرار گرفته بود.

یک منبع آگاه در این مورد گفت: مصطفی صالحی در دو سال گذشته به دلیل اعتراف به قتل سجاد شاه سنایی عضو سپاه پاسداران مورد شکنجه های شدید قرار گرفته بود.

مصطفی صالحی جهت اعترافات اجباری تحت شکنجه های شدید قرار گرفته بود

دست و هر دو پای مصطفی صالحی در حین بازجویی شکسته بودند. ماموران همچنین سوزن زیر ناخنهای او فرو کرده و او را شکنجه می کردند؛ شکنجه ها به حدی شدید بود که گردن و نخاع وی آسیب دیده بود. آنها او را شکنجه کردند تا اعتراف کند، اما او هرگز چنین کاری نکرد.

به گفته این منبع به خانواده مصطفی صالحی گفته شده است که ساکت بمانند و اگر در مورد این موضوع با کسی صحبت کنند برای مصطفی بد تمام می شود.

این منبع افزود: خانواده وی سکوت کردند اما در نهایت او را اعدام کردند.

مصطفی صالحی پدر یک پسر ۶ ساله و یک دختر ۴ ساله بود. علی رغم مواجهه با فشار مداوم و تحمل طولانی مدت شکنجه که در زمان بازداشت در اداره پلیس اصفهان و در بازجویی های سازمان اطلاعات اصفهان، مصطفی صالحی از اعتراف خودداری کرد که دادستان نجف آباد بعدا روی این موضوع تاکید کرد که او اعتراف نکرده است و همچنین هیچ سلاح یا مهمات و مدرکی دال بر این موضوع نیز کشف نشده بود و او همچنان در دادگاه بر بی گناهی خود تاکید داشت.

شکنجه و سایر بدرفتاریها طبق قوانین بین المللی کاملا ممنوع است و ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی می گوید: «هیچ کس را نمی توان مورد آزار و شکنجه یا مجازاتها یا رفتارهای ظالمانه یا خلاف انسانی یا ترذیلی قرار داد.»

رژیم ایران نیز عضو این میثاق می باشد، با اینحال رژیم به دلیل گرفتن اعترافات اجباری از محکومان و زندانیان و توجیه حکم اعدام مشهور است.

دستگاه قضاییه رژیم روز ۲۰ تیر ۹۹ حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ را تایید کرد و به گفته عفو بین الملل محاکمه این سه زندانی در دی ۹۸ کاملا ناعادلانه بوده است.

نیروهای امنیتی با استفاده از فیلمهای دوربین مدار بسته به دست آمده در اعتراضات آبان ۹۸، امیرحسین مرادی را شناسایی و دستگیر کردند. وی قبل از انتقال به زندان اوین به مدت یک ماه در بازداشتگاه وزارت اطلاعات در تهران نگهداری می شد؛ سپس تحت شکنجه و سایر بدرفتاریها از جمله ضرب و شتم، شوک الکتریکی قرار گرفت و حتی یک بار بازجو از طریق ایستادن روی سینه وی باعث فرورفتن دنده هایش شده بود. او همچنین پس از شکنجه با وعده تحت درمان قرار گرفتن، مجبور به اعترافات تلویزیونی علیه خود شد و از این اعترافات به عنوان مدرک علیه ولی استفاده شد.

در روزهای اخیر یک کمپین توییتری در سراسر جهان با هشتک #اعدام_نکنید به راه افتاد و این هشتک ۱۲ میلیون بار توییت شد که کاربران ایرانی خواستار توقف اعدام این سه جوان شدند.

دیوان عالی کشور حکم اعدام ۵ زندانی “مهدی صالحی قلعه شاهرخی، محمد بسطامی، مجید نظری کندری، هادی کیانی و عباس محمدی” را در اصفهان از بازداشت شدگان اعتراضات دی ۹۶ را نیز تایید کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

پست ویژه

خطر اجرای حکم قطع انگشتان دست هادی رستمی

 *هادی رستمی به اتفاق دو زندانی دیگر مهدی شرفیان و مهدی شاهیوند که به اتهام سرقت به قطع انگشتان دست راست محکوم شده اند با خطر اجرای حکمشان د...